Menu

-

Vestigingen

Alle
Terug
Terug

Algemeen

Wat maakt Anne&Max zo bijzonder?

Anne&Max is een huiskamer in de stad. Hier zijn onze gasten thuis, op elk moment van de dag. Met onze nauwkeurig gekozen en gebrande koffiebonen worden er heerlijke koffies gemaakt door goed opgeleide baristi. Met veelal biologisch, authentieke en gezonde producten worden de gerechten bereid door de sandwichchefs voor ontbijt, lunch, high tea en de borrel. Door het gastvrije team van echte Anne’s en Max-en voelt elke gast zich op zijn gemak.

Wat is mijn inbreng als franchise-ondernemer op het concept?

Als franchise-ondernemer bij Anne&Max ben jij verantwoordelijk voor de vertaling van de Anne&Max huiskamer in jouw stad. Dit doe je door middel van lokale betrokkenheid en ondernemerschap. Door bijvoorbeeld samenwerkingen aan te gaan met andere ondernemers in de buurt, in te spelen op de behoeftes van jouw gasten, bijzondere lokale producten toe te voegen en een gastvrij team neer te zetten van echte Anne’s en Max-en. 

Wat betekent full franchise?

Bij full franchise zijn de franchiseformule, de bedrijfsvoering en het business format, op alle terreinen aan voorwaarden en regels gebonden.

Wat is mijn invloed als franchise-ondernemer op het concept?

Voor diverse projecten en facetten binnen de algemene bedrijfsvoering worden franchise-ondernemers betrokken. Er zijn klankbord groepen over HRM, ICT, Menukaartontwikkeling en Communicatie. 

Is er een franchiseraad of vereniging?

Bij Anne&Max werken wij met een franchiseraad. In deze raad vertegenwoordigen drie franchise-ondernemers alle franchise-ondernemers. Deze vertegenwoordigers zijn gekozen door de groep. 

Is er een periodieke overlegstructuur met de franchise-ondernemers?

Tweemaal per jaar is er de halfjaarlijkse vergadering voor alle franchisenemers samen met het Anne&Max hoofdkantoor.

Waar koop ik in?

Voor de Anne&Max producten en menukaart ingrediënten zijn er vaste leveranciers waarmee wordt samengewerkt. Door de schaalgrootte van alle Anne&Max’en die inkopen bij dezelfde leveranciers, levert dit voordelen op voor de individuele franchise-ondernemer. 

Kan ik afwijken van de menukaart?

De menukaart zoals deze op tafel staat, staat vast voor alle vestigingen van Anne&Max. Wel is het mogelijk om producten toe te voegen, zoals lokaal bier of streek producten. Deze kun je promoten op je krijtborden. De producten moeten voldoen aan de Anne&Max kwaliteitseisen en visie op eten en drinken. Er is in totaal 5% ruimte voor lokale inkoop.  

Opstart

Word ik getraind?

Ja, wanneer de franchiseovereenkomst getekend is, en de locatie is gevonden, zal het inwerktraject van start gaan. Dit is een stage van 1 a 1,5 maand bij meerdere Anne&Max-vestigingen op minimaal 2 specialiteiten (bijvoorbeeld bar en bediening) voor een praktijk gerichte training. Deze stage begint bij de basis en werkt uit naar verdiepende kennis, zoals sturen op de marge en productiviteit op de vloer.

Hoeveel medewerkers heb je nodig in je vestiging?

Het nieuwe team bestaat uit 15 à 20 Anne’s en Max-en. Dit in een gezonde mix van fulltimers – parttimers, met en zonder ervaring en een mix aan Anne’s en Max-en. 

Hoe vorm ik het leidinggevende team?

Binnen het team behoren talenten te worden aangenomen die (later) de functie van Hoofd Barista, Hoofd Sandwichchef en Hoofd Bediening invullen. Dit A-team zijn de linker en rechter handen van de franchise-ondernemer en zijn verantwoordelijk voor hun onderdeel en team. Dit zijn verplichte functies die ingevuld moeten worden om de kwaliteit en kennis op een hoog niveau te krijgen en houden. Tijdens de opstartbegeleiding zal er ook extra aandacht besteed worden aan het A-team. 

Wordt mijn team getraind?

Ja, voor de opening kunnen er diverse medewerkers ook stage lopen bij bestaande Anne&Max vestigingen. Verder worden er diverse trainingen op de vloer gegeven met het gehele nieuwe team en wordt er in de eerste weken extra aandacht gegeven aan het A-team. Hierna is het aan de franchise-ondernemer en het A-team om medewerkers verder te begeleiden en nieuwe medewerkers te trainen.

Word ik begeleid met vergunningsaanvragen?

Ja, de vergunningsaanvragen worden geheel begeleid.

Word ik begeleid in naleven (horeca) wet en regelgeving?

Ja, onder andere in HACCP, Bouw-, Milieu- en Reclamewetgeving.

Hoeveel tijd zit er tussen het aanmelden als franchise-ondernemer en het openen van de vestiging?

De gemiddelde doorlooptijd zit rond de 8 maanden.

Bepaal ik zelf hoe mijn Anne&Max eruit komt te zien?

De nieuwe Anne&Max vestiging wordt ontworpen door externe binnenhuisarchitect en styliste aan de hand van de style guide van Anne&Max en passend bij het pand. De concepttekeningen worden gedeeld met de franchise-ondernemer voor feedback in de verschillende fases. We werken samen toe naar jouw Anne&Max. 

Bepaal ik zelf mijn openingstijden?

Alle Anne&Max’en zijn 7 dagen per week geopend. In overleg met de franchisegever worden de openingstijden bepaald.

Financien

Hoeveel eigen vermogen heb je nodig om als franchise-ondernemer te starten?

Jouw eigen vermogen is 25-30% van de totale investering. Een eigen vermogen vanaf €50.000 geeft een goede basis voor een Anne&Max. Hoe hoog jouw investering uiteindelijk is hangt af van verschillende factoren, zoals de grootte en locatie van het pand. Anne&Max begeleidt je bij het hele proces van financiering. Er is veel mogelijk. Ook als je minder eigen vermogen hebt gaan we graag met je in gesprek.

Waar mag mijn eigen vermogen uit bestaan?

Eigen vermogen kan bestaan uit achtergestelde leningen zoals spaargeld, erfenis of overwaarden van huis. Indien nodig kun je het eigen vermogen ook weer verder aanvullen met bijvoorbeeld crowdfunding, via familie en vrienden, etc. Hierbij kunnen we jou verder adviseren of in contact brengen met franchise-ondernemers die een vergelijkbare situatie hebben (gehad).

Word ik begeleid bij een financieringstraject?

Ja, je wordt ondersteund vanuit het hoofdkantoor van Anne&Max bij de eerste stappen. Verder kun je samen werken met een externe adviseur tijdens de aanvraag bij de bank.  

Loopt een financiering via een bank naar keuze?

De financiering loopt via een bank naar keuze. Anne&Max werkt veel samen met de ING bank en ABN Amro.

Hoeveel bedraagt de opstart fee?

De opstart fee per vestiging is eenmalig €12.500,-

Wat krijg ik voor de opstart fee?

De opstart fee wordt gebruikt voor de begeleiding van diverse processen zoals het aanvragen van de vergunningen, het ontwerpen van de vestiging, opstellen van de juridische stukken zoals de franchiseovereenkomst. Verder de begeleiding bij het vormen van jouw Anne&Max team, de trainingen in aanloop van en tijdens de eerste weken van de opening en actieve begeleiding in de eerste 3 maanden na opstart.

Hoeveel bedraagt de franchise fee?

De franchise fee is 5% van de omzet per maand, per vestiging.

Waarvoor wordt de franchise fee gebruik?

De franchise fee wordt gebruikt voor het onderhouden en ontwikkelen van het Anne&Max concept en de begeleiding van de franchise-ondernemers.

Welke rechtsvorm moet ik kiezen?

Dit verschilt per situatie, de keuze is aan de franchisenemer(s) zelf. Een accountant of notaris kan hierin adviseren.

Ben ik vrij in mijn accountants keuze?

Bij Anne&Max werken we met een vast accountantskantoor om er voor te zorgen dat alle procedures gelijk zijn. Ook is dit kantoor verbonden met het management output systeem en de kassa, zodat er onder andere ook met een benchmark gewerkt kan worden en inzichten zijn voor de franchise begeleiders om zo samen te werken aan het optimale resultaat.

Ben ik vrij in mijn keuze voor verzekeringsmaatschappij?

Je bent vrij om hierin een eigen maatschappij te kiezen. Vanuit Anne&Max is er een verzekeringsmaatschappij waarmee samengewerkt wordt.

Marketing

Hoeveel bedraagt de communicatie fee?

De communicatie fee is 2% van de omzet per maand, per vestiging.

Waarvoor wordt de communicatie fee gebruikt?

De communicatie fee wordt gebruikt voor de merkondersteuning, reclame en (instore) communicatie. De communicatie fee is een pot, welke aan het einde van het jaar ook op is. Elk jaar publiceert Anne&Max aan de franchise-ondernemers waar de fee aan is besteed.

Kan ik zelf bepalen welk communicatie materiaal ik in mijn vestiging heb?

Vanuit het Anne&Max hoofdkantoor is er een doordacht communicatieplan geschreven. Hierbij horen diverse communicatie materialen. Dit komt onder andere uit de 2% communicatie fee. Dit materiaal is ter ondersteuning van het seizoen, thema, feestdag, specifieke producten of moment van de dag waarop gefocust wordt en de materialen zijn verplicht te verspreiden in de vestiging. De krijtborden in de vestiging is naar eigen invulling te beschrijven voor extra promotie, lokale producten of lokale evenementen. Samen met de grafische vormgeefster van Anne&Max kunnen er ook lokale communicatie materialen gemaakt worden, zodat alles altijd in de stijl van Anne&Max is. Deze zijn op eigen kosten. 

Wie beheert de social media?

De Anne&Max Facebook en Anne&Max Instagram worden beheerd door het hoofdkantoor van Anne&Max. Elke vestiging heeft daarnaast zijn eigen lokale Instagram. Deze wordt gevuld met content door de vestiging zelf aan de hand van de richtlijnen in het handboek.

Contract

Wat is de looptijd van de franchiseovereenkomst?

De franchiseovereenkomst bestaat uit twee contracten van 5 jaar.

Welke zaken worden opgenomen in de franchiseovereenkomst?

Zekerheden franchisegever / Rechten franchisenemer gebruik formule / Handelsnaam / Verkoopondersteuning en reclame / Looptijd en opzegtermijn franchiseovereenkomst / Rayon bepaling en recht / Diensten verleend door franchisegever / Franchiseraad / Afnameverplichting, inkoop en levering / Leverings- en betalingsvoorwaarden / Eigendomsvoorbehoud / Geheimhouding, non-concurrentiebeding / Zelfstandig ondernemerschap / Verzekeringen, vergunningen en ontheffingen / Geldelijke vergoedingen / Controle / Overdracht rechten franchisegever / Overdracht rechten franchisenemer / Huurrechten / Bedenktijd

Wat als het mis gaat?

Je bent zelf verantwoordelijk voor de uiteindelijke resultaten van jouw Anne&Max. Vanuit het hoofdkantoor zullen wij er alles aan doen om je te adviseren en begeleiden om de beste resultaat te behalen.

Wat gebeurt er als het contract afloopt?

Na 4 jaar wordt er een gesprek gevoerd over de samenwerking en de behaalde resultaten. Hierin wordt besproken of en hoe de samenwerking wordt voortgezet.